Wywiad- "Tworzenie" linii noży

Prof. Gerlach - via4 Design

Project: Ekskluzywna współpraca z prof. Thomas Gerlach - "Tworzenie" linii noża.

1. Panie Gerlach, zaprojektował Pan trzy nowe linie noży - profession, perfection i passion - dla Fissler. Czy faktycznie gotuje Pan sam?
Tak i nie. Moi rodzice mieli restauracja Möhnesee i zatrudniała około 10 kucharzy. Kochałem spędzać czas w kuchni jako dziecko i czasem nawet pomagałem. Zauważyłem, że większość kucharzy obsługuje noże tak, jakby były święte. Wielu z nich miało nawet swój własny zestaw noży. Jako dorosły człowiek, jednak nigdy nie miałem dużo wspólnego z gotowaniem, co robi ze mnie bardziej teoretyka gotowania (śmiech). Ale moja żona jest fantastycznym kucharzem, a kiedy jesteśmy w drodze, nie możemy pominąć dobrej restauracji gdy jesteśmy w pobliżu.

2. W praktyce jednak, jest Pan słynnym projektantem. Jak zaczęła się Pana współpraca z Fissler?
Pracuję z Fissler od jakiegoś czasu. Nasz pierwszy wspólny projekt to linia garnków Magic, a ostatnio uruchamiana była cała gama patelni. Opiera się ona na założeniu, że nie każda patelnia jest przeznaczona do smażenia wszystkiego. Chcieliśmy dać konsumentowi wizualny przewodnik orientacji opartej na jasnych elementach. Chodziło o to, aby łatwo rozpoznać, które patelnie powinny być wykorzystywane w jakim celu.

3. Czy projektowanie noży było dla Pana  nowością?
Tak. Jestem w sumie początkujący w odniesieniu do projektowania noży - podobnie jak Fissler był nowicjuszem w konstrukcji noży w bieżącym zakresie. Fakt, że wkraczamy na nieznane terytorium razem tym bardziej mnie ekscytował.

4. Co jest szczególnie ważne w projektowaniu noża?
Cóż, po pierwsze, że tworzymy historię produktu i jego projekt. Nasza była następująca: chcieliśmy zwrócić uwagę na ostrość. Więc ruszyliśmy na identyfikację cech noża, która jest istotna dla naszej historii - i stwierdziliśmy że ostrość, wrażenie wizualne i równowaga są najważniejsze. Nóż Fissler powinien być nie tylko ostry - w końcu konsument nie oczekuje noża, który nie jest ostry. Nóż musiała wyglądać na ostry i dobrze pasujący do dłoni.

Dopiero po tym można zdefiniować grupy docelowe oraz określić priorytety projektu do poszczególnych grup docelowych. Nóż linii profession, ze swoją funkcjonalnością i grafiką, stał się niemal obiektem, który przemawia do profesjonalnych kucharzy. Zaprezentowaliśmy noże linii passion, w ich spokojnej, organicznej formie, jako kandydatów na najbardziej popularne noże do codziennego użytku. Dla linii noży perfection, innowacyjność jest kluczem. Obrotowy uchwyt jest niemal dziełem sztuki. Każdy, kto lubi styl życia, miłość i doskonałość.

5. Czy projektant może rozpocząć pracę z konkretnym typem noża?
Jeśli projektujemy całą linię noży, zaczyna się od podstawowych produktów - co oznacza duży nóż szefa kuchni i mały nóż. Inne są na linii pomiędzy tymi dwoma. Ważne jest, aby w tym momencie już zdefiniować pojęcie projektu i grupy docelowej, żeby wiedzieć, w jakim kierunku chcesz iść.

6. Jak rozpoznać ekspertów nóż premium?
Kluczowe są tu salda nóż i elastyczność ostrza. Jak dobrze nóż leży w dłoni? Specjaliści sposób trzymać nóż jest całkowicie odmienny od sposobu amatorów gotowania nie - o wiele dalej do przodu, bardziej w centrum równowagi. Pro może dosłownie "czuć" nóż premium. Ostrza nóż, na przykład, jest tak elastyczny, że można go łatwo slajdów przeszłości kości.

7. Jak klient może rozpoznać nóż premium?
Sekret tkwi w ogólnej aurze noża i, jak wspomniano wyżej, w bilansie. Aura noża wynika z unikalnej kombinacji marki, jakości produktu, sprzedaży i komunikacji. To wszystko jest ze sobą powiązane. Jeżeli konsument ufa w markę, będzie miał pozytywny stosunek do produktu. Jeżeli jakość produktu jest dobra, to będzie miało pozytywny wpływ na markę. Jeśli sprzedawca jest dobrze poinformowany i przekonany, że produkt jest dobry, będzie na pewno w stanie wzbudzić entuzjazm konsumentów, itd. Cały zespół musi być dobry.

W odniesieniu do jakości produktu, Fissler posiada oczywiście najwyższe standardy. W ostatecznym rozrachunku jest to dobre zarówno dla produktów i klientów. W linii Profession firmy Fissler na przykład nity na rękojeści nie tylko poprawiają wygląd, ale dodają jakości. Ponieważ nie są to tylko dodatkami, ale sprawiają, że całość jest bardziej spójna. Konsumenci kojarzą złożoność przedmiotu. Mogą myśleć, na przykład: "To jest misternie wykonane, drogie i wysokiej jakości - produkt najwyższej klasy." Fissler korzysta z tej samej linii myślenia aby odróżnić swoje produkty od innych.

Obecnie konsumenci są dobrze poinformowani. Oni dobrze wiedzą, że nie każdy produkt, który jest oznaczony premium jest naprawdę premium. Dlatego konsumenci chcą przetestować produkt zanim go kupią. Z nożami, na przykład, mogą sprawdzić ich ostrość. (Jest to względne, jednak. Przed zakupem nóż, potencjalny nabywca musi rozważyć, czy chce ostrego noża, który pozostanie ostry bez specjalnej opieki, czy chce nóż, który ma ostrość, ale wkrótce będzie musiał zostać zaostrzony ponownie).

8. Jak zaprojektować koncepcję trzech linii noży, które różnią się od siebie?
Bez wątpienia, wszystkie one mają jedną wspólną cechę: są wszystkie w segmencie premium.
W górnej części segmentu premium, całkowita wiara w produkt to klucz: "Kochaj albo rzuć". Dwie linie - profession i perfection - polaryzują i są przeznaczone do tego.

Profession jest dla kreatywnych osób, które dbają o konieczność posiadania piękna w życiu ich dobierają produkty bardzo starannie. Nóż profession jest bardzo zbliżony do archetypowych noży. Jest to niekonwencjonalny, zawsze obecny w dłoni, bardzo efektowny ze względu na wysoką gęstość materiału i może być dokładnie kontrolowany podczas cięcia. Jego wyrafinowana estetyka w połączeniu z najwyższą jakością szczególnie spodoba się purystom i, oczywiście, profesjonalistom.

Ludzie, dla których ważny jest prestiż, lubią być otoczeni produktami, które wskazują na ekskluzywny styl życia. Chcą, żeby wszystko było tak "doskonałe", jak to możliwe. Zgodnie z jego doskonałość czystej estetyki jest więc idealny dla nich.

Widzimy linię passion na drugim końcu segmentu premium. Noże tej linii mają unikalny design, ale bardziej organiczny wygląd a zatem i większy urok. Noże Passion polaryzują jak noże profession lub perfection, ale ludzie na ogół się z nimi identyfikują.

9. Czy brał Pan pod uwagę różne grupy docelowe dla różnych linii noży przy opracowywaniu projektów, czy też były przydzielane do tych grup później?
Zgodnie z koncepcyjnym podejściem do mojej firmy, via4 Design, zaczynamy od analizy pozycjonowania. Ogólne pozycjonowanie marki jest kluczem, a poszczególne produkty znajdują się w jego obrębie, we współpracy z klientem, wizualizacji poszczególnych grup docelowych jak najdokładniej. Na poziomie produktu, trzeba dowiedzieć się, jakie funkcje będą nam wygrywać, w której grupie docelowej. Oczywiście, zawsze musimy upewnić się, że nasze pomysły są zgodne z ogólnym wizerunkiem marki Fissler. Jednym słowem, definicja grupy docelowej i pozycjonowanie firmy idą w parze.

Jedno musi być całkowicie jasne dla wszystkich nowych produktów: Produkt musi być doskonały, w przeciwnym razie istnieje niebezpieczeństwo uszkodzenia marki - w przypadku Fissler, marki bardzo cennej - jako całości. Dodatkowym warunkiem było to, że wzornictwo linii noży Fissler musiało pracować na całym świecie.

10. Forma podąża za funkcją - Funkcjonalność odgrywa znaczącą rolę dla Fissler i dla konsumenta. Jak pan mógł połączyć swoje credo "Forma idzie z emocjami" z normami funkcjonalności Fissler?
To jest rzeczywiście bardzo prosta sprawa. Ludzie nie będą kupować przedmiotu, który nie działa. Oznacza to, że dyskusja o projekcie i funkcjonalności nie jest już konieczna. Emocjonalność, wynika z projektu, ale może być również użyteczna. Forma w ten sposób wywiera wpływ na emocje grupy docelowej.

11. Jak długo trwa proces projektowania noży, od pomysłu do realizacji produktu? Jakie są najważniejsze kroki w tym procesie?
Nie zajmuje nam wiele czasu, aby dojść do porozumienia z Fissler odnośnie projektowania. Proces twórczy per se trwał około 20 procent całkowitego czasu rozwoju. To trwa zazwyczaj rok, w zależności od szerokości asortymentu. Klasyczna sekwencja to coś takiego: określenie grup docelowych i nadanie im twarzy. Na samym początku próbowaliśmy różnych noży, po prostu chcieliśmy się zorientować z czym mamy do czynienia. Wykonywane są wstępne propozycje projektu. Kiedy decydujemy się na niektóre, tworzymy modele z piany. Następnie tworzymy prototypy. Cały proces jest bardzo komputerowy, ale jednocześnie wymaga sporo rzemieślniczego know-how, takiego jak szlifowanie. W trakcie zupełnie nowych produktów, oczywiście od czasu do czasu pojawiają się problemy. Nie wszystko można zrealizować dokładnie tak jak pierwotnie przewidywano. Kiedy to nastąpi, trzeba zastanowić się, jakie problemy mogą być rozwiązane poprzez wprowadzenie zmian w projekcie - bez zmiany charakteru produktu.
 
W rozwoju linii noży dla firmy Fissler, na przykład, konieczne było nowe wyposażenie produkcyjne. Dane te, które są zaangażowane w projekt są ekscytujące i dostarczają dodatkowych motywacji.


12. Jakie cechy sprawiają, że trzy linie noży są szczególnie przyjazne dla użytkownika?
Olbrzymim plusem dla użytkownika jest niezwykła ostrość wszystkich trzech linii noży, wynikający ze specjalnego polerowania. Pozwala to na bezpieczne i łatwe stosowanie noży. Tak na marginesie, używanie prawdziwych noży jest dużo bezpieczniejsze niż fikcyjnych. Z tępym nożem, trzeba włożyć dużo siły w cięcie, łatwiej o poślizg, a ryzyko uszkodzeń jest większe. Noże Fissler pozostają ostre przez bardzo długi czas i mogą być łatwo naostrzone ostrzałką. Także przyjazny dla użytkownika jest fakt, że wszystkie noże mogą być czyszczone dokładnie i bardzo łatwo.

Linie produktów są tak skonstruowane, że nawet gry gotujesz od czasu do czasu od razu wiedziesz, który ma nóż służy do jakiego celu. Ale nawet namiętni kucharze, którzy cenią sobie niezwykłe cechy znajdują takie specjalne produkty jak nóż Nakiri linii profession.

13. Czy projekty poddane są także praktycznym testom?
Przeprowadziliśmy testy praktyczne za pomocą profesjonalnego szefa kuchni. Armin Auer, który współpracuje również z Fissler w innych dziedzinach, testuje noże w realistycznych warunkach eksploatacyjnych. Wolał line profession - podobnie jak wielu innych profesjonalnych kucharzy.

14. Jakich materiałów nie użyto do nowych linii noży? Czy brał Pan również udział w doborze materiałów?
Stali chromowo molibdenowej, tworzywa sztuczne> Szczegóły pan Reining, pani Somerlik.
Znalezienie idealnego wyważenia proporcji pomiędzy stałą ostrość i łatwością ponownego naostrzenia.
    Intensywne badania / Oczyszczanie przekroju.

15. Czy Pana praca została zakończona, gdy projekt został zakończony, czy może również brał Pan udział w procesie produkcji?
Miałem również dużo pracy po zakończeniu fazy projektowania. Nadal brałem udział w spotkaniach grupy roboczej i służyłem jako doradca Fissler. Mimo, że rzadko się to zdarza, czasami konfrontuje się trudności w produkcji prawdziwego produktu z ideą projektu. Jeśli tak się stanie, projektanci, technicy i inżynierowie łączą siły, aby znaleźć najlepsze rozwiązanie. W przypadku noży Fissler, na przykład, należało dostosować grubość uchwytu.
   
16. Doskonałość i pasja linii noży zostały odznaczone czerwoną kropką. Co sądzisz o otrzymaniu tak prestiżowej nagrody jaką jest "red dot"?
W trakcie mojej kariery zdobyłem ponad 100 nagród. Red dot award jest z pewnością jednym z najbardziej znanych wyróżnień. Nagrody nie są tak ważne dla mnie osobiście. Ale rozumiem, że moim klientom na nich zależy, bo zawsze niezależne wyróżnienie stanowi potwierdzenie z neutralnego źródła. Szczególnie podoba mi się koncepcja Kitchen Innovation Award, w którym jury składa się z konsumentów i ekspertów.

17. Projekt produktu wydaje się odgrywać ważną rolę dla coraz większej liczby konsumentów. Jak wytłumaczyć tą tendencję? Czy dobry design sprawia, że bardziej prawdopodobny jest zakup produktu przez klienta?
Pozwolę sobie zadać pytanie w zamian: Czy są jakieś artykuły codziennego użytku dziś, które nie mają projektu? Moim zdaniem, nie ma prawie żadnych. Tylko w kuchni - czy jest wbudowane urządzenie, kosz na śmieci – wszystko ma niecodzienny design. Zbyt często, w rzeczywistości projekt jest celem samym w sobie, który negatywnie wpływa na funkcje.
 
Mówię "oszczędził", ponieważ na rynku jest wiele zaprojektowanych produktów i widać obecnie trend kierunku uproszczenia. Coraz więcej konsumentów odchodzi od nieużytecznych i ku istotnym, być może nawet w większym stopniu w kierunku egzystencjalnych potrzeb człowieka. A to na pewno dotyczy też dobrych noży. Jeśli nóż spełnia swoją podstawową funkcję - to jest, jeśli kroi bardzo dobrze - i można zobaczyć, że jest to praktyczny i ostry nóż, jak to ma miejsce z nożami Fissler, to chciałbym powiedzieć: "Tak, design zwiększa gotowość klienta do zakupu. "

18. Nagrodzony projekt niemiecki jest cały czas kopiowany, co oznacza ogromne straty dla producenta. W jakim stopniu zostaliście dotknięci rosnącym rynkiem produktów podrabianych?
Ja na pewno znam problem nielegalnych kopii. Straty poniesione przez producentów oryginałów, w odniesieniu do wizerunku i sprzedaży, są bardzo obciążające. Uważam, że w większości przypadków działa teoria "tylko sukcesy są kopiowane" - ale oczywiście to jest mało komfortowe. Niestety, idealna ochrona przed kopiowaniem jeszcze nie istnieje. Im więcej szczegółów produktu, technologii i jakości, tym trudniej jest podrobić produkt. Przeszkoda dla nowych noży z Fissler jest w każdym razie bardzo wysoka.

19. Co oznacza "Made in Germany"?
Dla mnie, z punktu widzenia projektanta, „Made in Germany” oznacza zwiększenie know-how, który mamy w Niemczech i korzystając z wyników przewagi konkurencyjnej. Aby stworzyć tą sytuację, aby utrzymać przewagę konkurencyjną w ten sposób osiągnąć, długoterminowe inwestycje w Niemczech muszą być wprowadzone w życie.

20. Czy ma Pan ulubiony nóż?
Tak, nóż do chleba. Jest również doskonały do krojenia pomidorów, której napięcie powierzchniowe sprawia często, że są bardzo trudne do krojenia i która powoduje koszmary dla producentów noży. (Śmiech)

21. Co chciałby Pan zaprojektować dalej?
Chciałbym poświęcić się produktom, które stabilizują asortyment. Są to produkty, które są popularne ze względu na ich archetypowe postaci i należą do grona bezużytecznych rzeczy. Jak widać, jestem szczególnie zadowolony z tendencji do upraszczania. Dlatego też chętnie pracowałem nad liniami noży, bo są integralną częścią naszego codziennego życia.
 
22. Którzy artyści i projektanci mieli na Pana szczególnie silny wpływ?
Zawsze starałem się rozwijać swój własny styl i ustanowić swoją własną tożsamość, więc inni artyści i projektanci nie mieli wielkiego wpływu na moją pracę. I po prostu wolę ożywiony dialog z "moimi" studentami nadzieję inspiracji w muzeum sztuki niemej. Nowoczesne wzornictwo wymaga współczesnych bodźców. Dlatego też współpraca z młodymi ludźmi tak bardzo wartościowa. To uwalnia od tradycyjnych wzorców i otwiera oczy na nowości.

23. Jak by Pan opisał swój styl?
Mój styl charakteryzuje przede wszystkim intensywny dialog z klientem i obraźliwe myślenia do przodu. Podczas pracy nad projektem, mój zespół zanurza się w świat klienta. Po pierwsze, staramy się poznać firmę i zrozumieć. Następnie myślimy, które produkty i pomysły są strategicznie. Praca projektanta jest porównywalna do pracy aktora, który opanował swoje rzemiosło. Bierze rolę i stawia swój znak. Nie mniej i nie więcej. Uważam, że należy zawsze unikać zmuszania klienta do zaakceptowania idei projektu. Nacisk powinien być zawsze położony na markę lub produkt. Dlatego lubię myśleć o sobie jako o "projektant low-key".

24. Czy chciałby Pan wymienić kilka swoich projektów?
Via4 Design opracowała projekt "Blue Max" marka Deutsche Bank, na przykład. Stworzyliśmy nowe światy tematem Swarovski i nowy design dla powiatu Calw. Zawsze jestem szczególnie dumny, kiedy kończymy wymagające i trudne projekty. Kiedy Fissler, producent naczyń, postanowił wprowadzić nowe pole i po raz pierwszy wprowadził linie noży na rynek, które rozwijaliśmy od podstaw, to właśnie jest ekscytujące wyzwanie.

25. Panie Gerlach, co najbardziej podobało się Panu we współpracy z Fissler?
Naszą współpracę charakteryzuje profesjonalizm, dążenie do jakości i siły przetrwania. Fissler ma niezwykle wysokie standardy jakości dla produktów w gamie produktów podstawowych, a normy te miały być stosowane również do nowej serii. Było oczywiste, że to nie zawsze jest łatwe. Ale ludzie, z którymi pracowałem w Fissler byli niezwykle zdolni. I nawet jeśli moje sugestie często bolały, moi rozmówcy zawsze chętnie słuchali i wykazywali absolutną determinację, aby wypracować najlepsze rozwiązanie. Ten zachęcało do współpracy i zrobiło na mnie bardzo duże wrażenie.

Profesorze Gerlach, dziękuję za tę interesującą rozmowę.




Kontakt

Czy masz jakieś pytania, sugestie lub życzenia w odniesieniu do naszych produktów? Dział Obsługi Klienta Fissler z przyjemnością pomoże.

» kontakt

Znajdź Partnera

Szukasz sprzedawcy produktów Fissler? Tutaj znajdziesz adresy sklepów Fissler w Polsce.


» znajdź partnera

Biuletyn

Promocje, konkursy i pyszne potrawy. Biuletyn poinformuje Cię bez zobowiązań i za darmo.

» zaprenumeruj biuletyn